fbpx

Na twee dagen met probiotica én een betere leefstijl was ik hersteld

In mijn vorige column had ik het over darmgezondheid en je microbioom. Deze keer vertel ik meer over probiotica. Probiotica is een andere naam voor goede, levende bacteriën. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omschrijft ze als ‘levende organismen die gezondheidsvoordelen kunnen opleveren’. Om er voordeel van te hebben, moet je er wel voldoende binnenkrijgen. Dat gaat over hoeveelheden maar ook over hoe lang je ze neemt. Soms is de gunstige werking van protiotica namelijk snel weer verdwenen zodra je ermee stopt. Je kunt deze goede bacteriën overigens slikken als supplement, bijvoorbeeld als poeder, als pil of in vloeibare vorm. Producenten voegen ook weleens probiotica toe aan yoghurt of zuiveldrankjes.

Naast probiotica bestaat er ook prébiotica. Dit zijn plantaardige vezels die voorkomen in voeding. Je dunne darm kan ze niet afbreken. Een deel ervan wordt afgebroken door de bacteriën in je dikke darm en daar bevorderen ze de groei van micro-organismen. Prebiotica kun je zien als booster voor je darmbacteriën. Het is slim om ze gereld tot je te nemen. Voorbeelden van prebiotische voedingsmiddelen met grote gezondheidsvoordelen zijn asperges, witlof en artisjokken.

Ook mijn darmen zijn wel eens van de leg, lees in de nieuwe Santé wat ik dan doe!
Klik hieronder op de afbeelding om te vergroten.

Meer artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer artikelen