fbpx

5 redenen waarom wandelen zo gezond voor je is

Wandelen is ontzettend leuk, goed voor je gezondheid en het zorgt daarnaast voor ontspanning. Eigenlijk geen reden om het niet te doen, toch? Zeker als het zonnetje schijnt is het heerlijk en heb je meteen je dagelijkse dosis vitamine D binnen! Ikzelf ben er ook dol op en ga dan ook regelmatig de deur uit, om een stukje te wandelen in de natuur. Graag deel ik 5 redenen met je waarom wandelen zo goed voor je is. Je zal erachter komen dat dat er best veel zijn! Hopelijk stimuleert het je om (nog) meer te gaan wandelen. 

1. De gezondheidsvoordelen van wandelen

Wandelen is goed voor je, dat weten we allemaal. Maar je zal ervan opkijken hoeveel gezondheidsvoordelen wandelen kan hebben op je gezondheid. Studies na studies hebben aangetoond dat wandelen bijdraagt aan het:

  • Behouden van een gezond lichaamsgewicht
  • Voorkomen of beheren van diabetes type 2
  • Voorkomen of beheren van hartaandoeningen
  • Verlagen van je cholesterol
  • Versterken van het hart
  • Behouden van een lage bloeddruk
  • Verbeteren van de bloedsomloop
  • Verminderen van het risico op een beroerte
  • Verminderen van vasculaire stijfheid / ontsteking
  • Versterken van botten, kraakbeen en spieren
  • Langzaam (= positief) verliezen van botmassa
  • Verminderen van het risico op een heupfractuur
  • Verbeteren van balans en coördinatie, maagmobiliteit, nachtrust, hersenfunctie en je humeur

En tot slot: mensen die meer wandelen, hebben de neiging om langer te leven! Kortom, regelmatig wandelen kan leiden tot een langer, sterker en gezonder leven.

2. Wandelen helpt je ‘ontstressen’

Wandelen, vooral in de natuur, kan helpen bij het verlichten van stress. Het lijkt erop dat de glorieuze bezienswaardigheden, geluiden en geuren van de natuur een rustgevend effect hebben. Ga eens op zoek naar een mooie omgeving in de buurt, denk aan: een bos, een park of een strand. Kijk tijdens het wandelen eens om je heen en laat je meenemen door de natuur!

3. Wandelen stimuleert creativiteit

Onderzoek van Marily Oppezzo en Daniel Schwartz (2014), waarin zij vier experimenten uitvoerden, toont aan dat wandelen (vooral buiten) het creatieve denkproces versterkt. Dit werkt stimulerend voor het genereren van nieuwe ideeën. Bovendien stopt dat effect niet zodra je gaat zitten, maar het gaat door wanneer je verder werkt. Een korte wandeling maken in je pauze is dus ideaal! Wandel je liever binnen op een loopband? Ook dan wordt je creativiteit versterkt; het effect wordt namelijk veroorzaakt door de beweging van het wandelen zelf.

4. Je kunt multi-tasken terwijl je wandelt

Omdat je wandelen vaak op de automatische piloot doet, kun je bijvoorbeeld prima een gesprek voeren tegelijkertijd. Ikzelf vind het heerlijk om mijn werkoverleg tijdens het wandelen te doen! Ook zijn podcasts perfect om te luisteren tijdens het wandelen. Op de loopband kun je zelfs je favoriete serie volgen en wandelen tegelijkertijd; dan gaat de tijd ineens veel sneller.

5. Wandelen verbetert je humeur

Uit onderzoek blijkt dat je minder negatief kan worden als je regelmatig – buiten – wandelt. Onderzoekers ontdekten dat mensen die per dag 90 minuten wandelden in de natuur, minder negatief over zichzelf dachten. Wandelen in de natuur stimuleert namelijk de productie van – het gelukshormoon – serotonine.  Daarom is een wandeling ideaal om je humeur te verbeteren en je hersenen even rust te geven!

Richtlijnen

Na het lezen van de bovenstaande voordelen vraag je je misschien af: “Hoe vaak moet ik wandelen? En hoe lang?” Het optimale effect hangt af van het individu: lengte, gewicht, paslengte, om maar een paar factoren te noemen. De beste vuistregel is om te streven naar de ‘one-size-fits-most’ trainingsaanbeveling van minimaal 30 minuten gematigde lichaamsbeweging, ten minste vijf dagen per week. Meer minuten voor meer dagen is beter, als je kunt. Verhoogde intensiteit helpt je nog meer.

En die 30 minuten zit je zo aan; 10 minuten lopen van je auto naar je werk, een lunchwandeling van tien minuten en dan de tien minuten terug naar je auto – je hebt je minimum van 30 minuten!

Voor mij persoonlijk zorgt wandelen ervoor dat ik me fitter en energieker voel en geeft het me ontspanning. Wat mij betreft is het een gratis medicijn! Welke voordelen hebben wandelen voor jou? Laat het me hieronder weten!

Liefs,

 

Meer artikelen

9 reacties

  1. Hallo Tamara, hoe vaker je fietst of wandel…hoe minder gauw ik voor kleine ritten de auto neem…of in ieder geval overweeg of het met wandelen bereikbaar is of met makkelijker met de fiets te doen is (wat parkeren betreft). Maar meestal zonder overwegen, gewoon de fiets of wandelend gaan met die banaan…wel vraag ik me wel af of de 30minuten matig intensief bewegen niet aaneen gesloten moet plaats vinden voor optimaal resultaat…
    groet
    Dorien

    1. Hoi Dorien,
      Wat super van je dat steeds de afweging maakt auto of fiets/wandelen.
      Leuk om te lezen dat je door meer te wandelen en/of fietsen daar ook de praktische voordelen van ervaart.
      Voor wat betreft je vraag over de 30 minuten bewegen. Voor een optimaal resultaat is het beter om 30 minuten achter elkaar te bewegen. Maar soms is dat niet mogelijk en en dan is elke stap er is toch 1. Soms is het beter om met kleine stapjes te beginnen en dat uit te bouwen. Zo mag iedereen kijken wat voor hem/haar passend is.
      Fijne dag!
      Groet, Tamara

  2. Hallo Tamara,
    Het wandelen met de hond helpt mij om niet passief te worden door mijn chronische depressie.
    En omdat wij sinds een aantal jaren een hond hebben, moet ik gewoon minimaal 3x per dag naar buiten om te wandelen.
    Ik merk altijd als ik buiten ben; ja dit is goed voor mij.
    Dus het werkt voor mij, en ik ben het ook gaan waarderen.

    1. Wat fijn om te lezen Adrie!
      Lekker naar buiten blijven gaan, gezellig met je hond en heerlijk voor jou.
      Groet, Tamara

  3. Ha Tamara,

    Nog een leuke tip om de app ommetje te gebruiken van de hersenstichting en Erik Schredder. Het stimuleert en je kan ook met anderen een uitdaging aangaan waardoor je elkaar prikkelt en stimuleert. Het moet dan wel 20 min aaneengesloten.
    Het heeft mij zo geholpen als stok achter de deur. Begon met de 20 min. Nu op werkdagen rond de 5 km en op vrije dagen tussen de 9 en 14 km. Ook erg goed voor/tegen depressieve klachten.

  4. Een uur per dag op een cross trainer staan, zoals ik doe, lijkt mij beter, aangezien men dan met armen en benen beweegt en daarmee het gehele lichaam. Tevens kan men de zwaarte dan zelf instellen.

  5. Hoi Tamara

    Ik gebruik ook ommetje app ga ik ga wandelen.. en ik ga lopend naar de sportschool heen en terug van v 2 x 20 minuten
    Iedere dinsdag loop ik met onze oppashond en binnenkort ga ik met nordicen oppakken
    Het is wel de bedoeling dat ik meer ga opbouwen met wandelen en sporten

  6. Wandelen….wat heb ik dat tijdens zomervakanties vaak gedaan!
    1 keer de 4daagse in Odoorn.20 km per dag. 16 jaar was ik toen.
    Of lopend met mijn vader naar Assen. Meer dan 30 km.

    Wie had ooit kunnen vermoeden dat wandelen nu een uitdaging is?
    Na isschias volgde een vervelende diagnose. Parkinson, op 44 jarige leeftijd. Ik weet het nu een half jaar

    Sporten doe ik in de sportschool.
    Wandelen om het lijf soepel te houden.
    Helaas krijg ik vaak een klauwvoet of doen mijn benen zeer. Toch zet ik door.
    Niet bij de pakken neerzitten en doorgaan!Carpe Diem!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer artikelen