fbpx

Voorkom blessures, denk aan je warming up!

Bewegen levert een hoop goeds op. Er is inmiddels veel bewijs dat een actievere leefstijl ervoor kan zorgen dat bij bepaalde aandoeningen minder of geen medicijnen nodig zijn. Maar ook dat je minder kans loopt om bepaalde ziekten en aandoeningen te krijgen. Helaas kan bewegen ook leiden tot blessures. Met name wanneer je plotseling te veel of verkeerd beweegt, kan dit het geval zijn. Gelukkig kun je een hoop doen om dit te voorkomen.

Een goed begin, met een warming up

Het gezegde een goed begin, is het halve werk bestaat niet voor niets en gaat ook op voor bewegen. Sla de warming up dus zeker niet over! Dit helpt enorm in het voorkomen van blessures. Een warming up zorgt simpelweg dat jouw lichaam wordt klaargestoomd voor hetgeen dat komen gaat. Tijdens het opwarmen zorg je er namelijk voor dat:

  • Je hartslag verhoogt, waardoor je bloed sneller gaat stromen en je meer zuurstof naar je spieren kunt vervoeren
  • Je luchtwegen verwijden waardoor je meer zuurstof kunt nemen
  • Je lichaamstemperatuur stijgt, waardoor je stofwisseling versnelt

Wat is een goede warming up?

Tijdens een goede warming up activeer je het liefst alle spiergroepen die je gaat gebruiken tijdens je sportbeoefening. Zo’n warming up duurt ongeveer 8 tot 10 minuten, waarin je actieve oefeningen om je hartslag te verhogen kunt combineren met dynamisch stretchen. Door het rekken van de spieren zorg je voor een grotere bewegingsvrijheid tijdens het uitvoeren van je beweging. Goede oefeningen zijn bijvoorbeeld het draaien van je schouders, heen en weer slingeren van je benen of de zonnegroet. Neem daar ook vooral lekker de tijd voor!

Goed gerekt en gestrekt en is je hartslag wat omhoog? Dan is het tijd voor jouw beweegmoment. Sportse!

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

1 reactie

  1. Houdt bij het opwarmen rekening mee dat je niet te lang gespannen, dus gestrest, bezig bent .Het stresshormoon cortisol werkt verhogend in op je bloedsuikerspiegel zodat er meer insuline wordt aangemaakt en daardoor minuscule kleine ontstekingen kunnen veroorzaken in je bloedvaten en spieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!