fbpx

Ben jij te zwaar? Dit zijn de oorzaken van overgewicht!

Ben jij te zwaar? Je bent niet de enige! Ruim de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. Maar waar komt dat door?

 

‘Elk pondje gaat door het mondje’ is echt veel te kort door de bocht. Het is niet zo simpel als veel mensen denken; overgewicht kan namelijk allerlei verschillende oorzaken hebben. Leefstijl is natuurlijk belangrijk: hoe je beweegt, hoe en wat je eet, hoeveel stress je ervaart en hoe je slaapt; al deze factoren samen bepalen of je te zwaar wordt of juist niet.

 

Als je je overgewicht wilt gaan aanpakken, is het goed om al deze zaken in kaart te brengen. Je aanleg, dus welke genen je hebt, is ook van belang. Als er veel mensen in je familie zijn die overgewicht hebben, kun je erfelijk belast zijn. Dan heb je meer kans om zwaarder te worden. Daarnaast zijn er ook medische oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in je hormonen, zoals rondom de overgang of wanneer je een probleem met je schildklier hebt.

 

En dan is er nog iets, iets waar wij allemaal mee te maken hebben. Dat is namelijk onze omgeving, de manier waarop Nederland is ingericht. Die omgeving is in ons land helaas behoorlijk dikmakend. We kunnen altijd en overal eten kopen, er wordt veel reclame gemaakt voor snacks en frisdranken en bewegen wordt ontmoedigd door roltrappen, liften en snelwegen. Dit allemaal samen – dus leefstijl, je aanleg, gezondheid én omgeving – verklaren waarom zoveel mensen in Nederland worstelen met hun gewicht. 

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

8 reacties

    1. Beste S. je zou heel goed in een stoel krachttraining kunnen doen, bijvoorbeeld met een flesje water in je handen. Ik vond hier wat leuke oefeningen die je ook prima in een stoel of op de grond kunt doen: https://www.libelle.be/gezond/15-minuten-workout-voor-strakke-spieren/ Zo zijn er online vast nog veel meer oefeningen te vinden! Anders kan je ook altijd een fysiotherapeut vragen om samen te kijken wat er in jouw situatie wel mogelijk is.

    1. Hoi Monique,

      Wat vervelend om te lezen dat je hier last van hebt. De huisarts, praktijkondersteuner-ggz, maatschappelijk werker, psycholoog, ergotherapeut, fysiotherapeut of oefentherapeut kan je helpen bij het leren omgaan met je klachten. Met name de fysiotherapeut kan samen met jou kijken welke vorm(en) van beweging voor jou kunnen werken en bij je passen. Het belangrijkste is dat het een vorm van beweging is die je leuk vindt!

      Groet,
      Tamara

  1. Sinds ik behandeld ben aan hartritme stoornis en behandeld wordt voor apneu ben ik in 18 maanden 20 kg kwijt geraakt. Sportte en bewoog al heel veel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!