fbpx

Extra maatregelen om overgewicht verder terug te dringen

Overgewicht is tot op de dag van vandaag een ontzettend groot gezondheidsprobleem. Meer dan 50% van de volwassenen in Nederland tussen de 45 en 65 jaar heeft overgewicht (CBS, 2020). Dit aantal is verontrustend, als je kijkt naar de gezondheidsrisico’s die gekoppeld zijn aan overgewicht. Ernstig overgewicht (een BMI hoger dan 30) gaat vaak gepaard met ziekten als diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, nierfalen en kan leiden tot ernstige psychische stoornissen (Martin-Rodriguez et al., 2015)

Nationaal Preventieakkoord

Door overgewicht, roken en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van heel veel Nederlanders verbeteren. Daarom heeft de Rijksoverheid samen met meer dan 70 maatschappelijke organisaties het Nationaal Preventieakkoord gesloten. Daarin staan meer dan 200 afspraken om Nederland gezonder te maken.

Doelstelling 2040

Bijna de helft van de Nederlanders van 20 jaar en ouder is te zwaar. De Rijksoverheid en partijen uit het Nationaal Preventieakkoord willen dit percentage verlagen, met als doelstelling voor 2040: maximaal 38% van de volwassen Nederlanders is te zwaar (nu ongeveer 50%).

Extra maatregelen overgewicht

Volgens het RIVM zijn er extra maatregelen nodig om de ambities uit het Preventieakkoord te kunnen behalen. Daarom hebben experts op het gebied van preventie en leefstijl – op verzoek van het RIVM – 10 extra maatregelen voorgesteld om overgewicht verder terug te dringen. Ik deel ze graag met je!

  1. Gezonde voeding goedkoper maken, door bijvoorbeeld geen BTW te heffen op producten uit de Schijf van Vijf.
  2. Het aantal verkooppunten van fastfood verminderen.
  3. Een suikertaks invoeren voor frisdrank en andere producten met toegevoegde suikers.
  4. Het aandeel Schijf van Vijf producten in reclame-uitingen verhogen en marketing van producten buiten de Schijf van Vijf verbieden (ook in supermarkten).
  5. Water overal (in restaurants en kantines) gratis serveren.
  6. Snoepautomaten verbieden op publieke plekken zoals (hoge)scholen, universiteiten en ziekenhuizen.
  7. Het beweeggedeelte van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) vergoeden, in elk geval voor mensen met een minimum inkomen.
  8. “True pricing” toepassen; dit betekent dat kosten met betrekking tot gezondheid en milieu in de prijs van voeding worden doorberekend.
  9. Belasting heffen op ultra-bewerkt voedsel.
  10. Met werkgevers afspraken maken over een gezond voedingsaanbod op de werkplek en over bewegen op de werkvloer.

Vorige week verscheen er op NOS een uitgebreid artikel over het invoeren van een suikertaks en het verlagen van btw op groente en fruit. Ik ben heel blij dat de adviesraad hier aandacht aan besteedt! Voor snoep, chips en snacks betaal je minder dan voor groente en fruit. Het toegankelijker maken van gezonde keuzes is al een stap in de goede richting!

Wat vind jij?

Als huisarts is het mijn doel om mensen gezonder te maken en dus om gezonde keuzes te stimuleren. Daarom kan ik me erg goed vinden in de voorgestelde adviezen/maatregelen. Ik ben natuurlijk enorm benieuwd hoe jij hierover denkt. Met welke punten ben je het (on)eens? Waarom wel/niet? Laat het me hieronder in de reacties weten!

 

Liefs,

 

 

 

 

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

12 reacties

  1. Mooie begin stappen en ik hoop dat ze opgepakt worden.
    En gevolgd door bijvoorbeeld:
    – meer beweging op school (ook gelet op onderzoeken naar het gezonde effect van frequenter bewegen en het ongezonde effect van lang stil zitten). Dat betekent b.v. meer beweegonderwijs maar ook minder lang aaneengesloten zitten. En dat vraagt en behoorlijke omslag in lesgeven
    – minder framing o.a. in supermarkten die nu vooraan de groenten plaatsen zodat we vanuit een goed gevoel los kunnen gaan in de rest van de winkel met het suikergoed
    – meer bewegen op werk; sta-zit werkplekken, koffie automaat verder weg en inderdaad de zichtbare trappen maar wel nog bereikbare liften voor hen die de lift echt nodig hebben

    in alle eerlijkheid; verander de wereld en begin bij mezelf… dat is nog wel een hele kunst 😉

  2. Mooie stappen, hoop vooral dat gezonde voeding voor iedereen betaalbaar wordt, voeding is toch de basis. Maar hoop ook dat er onderzoek komt naar de oorzaak van obesitas, waarom groeit de een van water en de ander kan eten wat hij /zij wil. Buiten wat het doet met de rest van je gezondheid als je verkeerde voeding gewoontes hebt.
    Het stimuleren en betaalbaar maken van sporten, voor iedereen jong en oud, rijk of arm.
    Kinderen weer laten fietsen en niet met de auto naar de school brengen

  3. Helemaal mee eens, wij zijn al begonnen, maken thuis een weekmenu en een boodschappenlijstje en brengen alleen dat mee wat we nodig hebben maar een klein koekje en nootjes zitten er altijd wel wat bij

    1. Hoi Riet,
      Wat leuk om te lezen dat jullie zo goed bezig zijn thuis.
      En af en toe jezelf verwennen met een koekje of een nootje mag best hoor, enorm van genieten:)
      Fijn weekend!
      Groet, Tamara

  4. Mooi begin, hopelijk starten zij gelijk op 2 sporen. Gezonde voeding met een zeer kritische blik op de e nummers die toegevoegd worden.

  5. De overheid had al lang in moeten grijpen: De suikertaks had er al moeten zijn, beloon en ondersteun biologisch boeren, vergoed leefstijl- en beweegprogramma’s . Leer artsen dat medicatie vaak niet de oorzaak bestrijdt maar de gevolgen .

    En de supermarkten en fastfoodondernemingen zijn niet gebaat bij reclame voor gezond eten: dat verkoopt niet! Allemaal, zoals vaak, een kwestie van geld.

    Maar het grootste probleem zit bij de mens zelf: de mens moet er zelf van overtuigd zijn dat gezond leven en eten ook lekker is!
    Anders gaat het nooit lukken!!

    Groet van Annelies die al lang om is en zelfs ontbijt met een gezond appeltaartje😁😁😁

    1. Bedankt voor het delen van je bericht Annelies.
      Leuk om te lezen dat je zelf al zo enthousiast bezig bent!
      Groet, Tamara

  6. Heel goed dat er wat gebeurt. De doelstelling mag van mij wel wat ambitieuzer. Ik denk dat werken aan de gedeelde norm belangrijk is en denk dat de maatregelen 2,4,6,8 en 10 daarbij kunnen helpen.

    1. Hoi Annet,
      Daar ben ik ook blij mee. Elke stap is toch weer een stap vooruit.
      Fijne dag!
      Groet, Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!