fbpx

Meer ontspanning in je dagelijkse routine? Zo bouw je rust in

We weten allemaal: voldoende ontspanning is een must voor een gezond lichaam. Toch doen we het met z’n allen nog veel te weinig. Zo blijkt uit onderzoek dat 17% van de werknemers in Nederland onder stress leidt. Een ernstig gegeven. Tijd dus om zelf de touwtjes in handen te nemen en te zorgen voor voldoende ontspanning. In deze blog geef ik je adviezen om ontspanning en rust in te bouwen in je dagelijkse routine.

Even rustig worden

Doe eens je ogen dicht. Zet je voeten naast elkaar en leg je handen losjes in je schoot. Was je een beetje ingezakt? Kom dan iets rechter op zitten. Adem diep in door je neus, adem zachtjes uit door je mond. Herhaal dit een keer of tien. Misschien zie je intussen wel voor je dat je buiten bent, op je favoriete bankje in het park, in een ligstoel aan het strand. Warm en met een fris windje. Comfortabel, zorgeloos, ontspannen. Doe nu je ogen weer open. Hoe voel je je?

Ontspanning in een drukke maatschappij

Ontspanning is essentieel in de maatschappij waarin we leven. We zijn namelijk continu bezig. Bezig met hard werken, studeren, iets bereiken, voor je huisgenoten zorgen, het huishouden doen en ga zo maar door. Niet gek dus dat je af en toe wat stress ervaart. Een beetje stress is in principe niet erg. Het zet ons aan tot actie, maakt dat we kunnen pieken, maar chronische stress is ronduit slecht voor onze gezondheid. Daarom is het belangrijk om regelmatig pauzes te nemen. Hersteltijd. Elke dag weer. Meerdere keren per dag, want ontspanning is hét medicijn tegen stress.

Relaxen op recept

Om dat te kunnen realiseren is bewust rustmomenten inbouwen essentieel. Tijd vrijmaken voor ontspanning: relaxen op recept! Wat de beste vorm van ontspanning is, is voor iedereen persoonlijk. Kies een vorm die bij jou past, waar je blij van wordt en waarbij je volledig kunt ontladen. Voor sommigen is dat sporten, voor anderen meditatie of een warm bad nemen. Misschien heb jij wel een hobby waarbij je volledig tot rust komt. Alles is goed! Het zijn allemaal mogelijke geneesmiddelen in de strijd tegen stress.

Plan je rustmomenten in

Even helemaal niets doen maakt je creatiever, gelukkiger en uiteindelijk effectiever omdat je daarna weer fris aan de start verschijnt. Lang leve de (mini)pauzes! Bouw voor jezelf gedurende de dag langere en kortere pauzes in. Een handige houvast hiervoor is om je dag op te delen in ‘blokken’. Zorg dat je na elk uur werk of actieve bezigheid 10 minuten neemt om even rustig aan te doen. Na 3 of 4 uur werken, plan je vervolgens een uur rust in. Om bijvoorbeeld buiten een rondje te lopen of een maaltijd te eten zonder beeldschermen. Wat je ook doet: zorg voor jezelf en bouw pauzes in. Je zult zien dat je gezondheid en geluksgevoel er met sprongen op vooruitgaan.

 

Liefs,

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!