fbpx

Keto, koolhydraatarm of koolhydraat beperkt: welke optie past het best bij jou?

Wanneer mensen het hebben over diëten, volgt ook vaak het woord ‘koolhydraten’. Hoewel we het woord regelmatig in de mond nemen, is de definitie ervan niet voor iedereen helemaal duidelijk. Ze zijn ‘slecht’, ‘maken je dik’ of zitten voornamelijk in dingen die we ‘erg lekker vinden, maar niet mogen’.

Dat minder bewerkte koolhydraten eten, goed is voor onze gezondheid en gewichtsverlies, is dus algemeen wél bekend. In deze blog leggen we je een aantal koolhydraatarme diëten voor en maken we voor eens en altijd duidelijk wat koolhydraten nu écht zijn.

Koolhydraten, wat zijn dat nou?

Bijna alles wat je dagelijks eet, bevat koolhydraten in de vorm van zetmeel, suikers en vezels. Zo zitten ze bijvoorbeeld in aardappel, brood, rijst, bonen, melk, fruit, snoep, koekjes en chips. Koolhydraten zijn niet per definitie ‘slecht’. Je lichaam heeft ze namelijk nodig voor energie en om om te zetten in bloedsuiker (glucose). De glucose die je niet verbrand, sla je op in je vetcellen.

Opletten met die koolhydraten

De vraag is daarom niet óf je koolhydraten moet nuttigen, maar hoeveel. Er bestaan verschillende koolhydraatarme diëten. Termen die je veel hoort zijn: koolhydraatbeperkt, koolhydraatarm en ketogeen.

Koolhydraatbeperkt

Met dit voedingspatroon verminder je bewust je koolhydraatinname. Dit houdt in dat je matig of strenger let op je de dagelijkse calorieën die je uit koolhydraten haalt. Er is geen regel over de benaming van dieten. Globaal kun je zeggen dat matig koolhydraatbeperkt betekent dat je rond de 150 gram koolhydraten eet, strenger beperkt eet je rond de 100 gram koolhydraten. Het diabetesfonds gaat bijvoorbeeld uit van 130-230 gram en 50-130 gram.
Neem je minder koolhydraten spreek je van koolhydraatarm of Ketogeen.

Koolhydraatbeperkt eten is te behalen door bij een van de drie hoofdmaaltijden op de dag de aardappelen, pasta, rijst of het brood over te slaan, maar het kan ook door bewust de inname tijdens alle maaltijden een stuk te verminderen. Het verdelen van de koolhydraten over de drie maaltijden is wel aan te raden. Om een verzadigd gevoel te krijgen eet je iets meer eiwitten en vetten uit bijvoorbeeld noten.

Koolhydraatarm

In een koolhydraatarm dieet verminder de hoeveelheid koolhydraten nog meer. Je houdt je iedere dag aan een maximum aantal koolhydraten, welke je verdeelt over de maaltijden. Met koolhydraatarm wordt zo’n 30 tot 50 gram koolhydraten per dag bedoeld.

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet, ook wel keto-dieet, is een koolhydraatarm dieet. Dit is erop gericht om zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen, met een maximum van 50 gram. Wanneer je de inname van koolhydraten tot een minimum te beperkt, raakt je lichaam in ketose.
Om aan energie te komen schakelt je lichaam bij het ketogeen dieet over van koolhydraatverbranding op vetverbranding. Vetten worden omgezet in energie, hierbij komt een restproduct vrij, de zogenaamde ketonen; deze zijn zelfs meetbaar.

De keuze voor een koolhydraatbeperkt of -arm dieet is sterk afhankelijk van je huidige voedingspatroon. Idealiter kies je voor een voedingspatroon wat je lang en goed vol kunt houden, zodat je er ook echt de vruchten van kunt plukken doordat je het onderdeel van je levensstijl kunt maken. Wat je ook kiest, let op de kwaliteit van je voeding.

Meer artikelen