fbpx

Smaakvol koken zonder zout!

Jaarlijks eten we als volwassenen gemiddeld 1 kilo zout per persoon te veel. Vaak hebben we dat niet door, want zout zit ongemerkt in heel veel producten. Koken zonder zout is gezonder en gemakkelijker dan je denkt. Daarnaast is het ook smaakvoller, want de pure smaken van de ingrediënten komen veel beter tot hun recht.

Waarom koken zonder of met minder zout?

Een dieet met minder zout helpt om de bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Naast zout zijn er genoeg andere smaakmakers die je kunt gebruiken om je maaltijden lekker te maken.

Als je jarenlang veel zout aan je maaltijden hebt toegevoegd, heeft je smaak tijd nodig om te wennen aan minder zout. Bouw het daarom langzaam af. Na 14 dagen ben je al gewend aan de smaak van eten met minder zout!

Er zijn heel veel smaakmakers waarmee je zout kunt vervangen en je gerechten op smaak kunt brengen:

  • Verse kruiden, zoals basilicum, peterselie, koriander, dille, munt en bieslook;
  • Gedroogde kruiden en specerijen, zoals kaneel, komijn, kurkuma en paprikapoeder;
  • Verse ui, knoflook, gember of peper
  • Citrusvruchten, zoals citroen, limoen of sinaasappel
  • Azijn

6 Handige kooktips

Om je op weg te helpen naar koken met minder of geen zout vind je hier 6 handige tips:

  1. Kook je groenten of aardappelen in een bodempje water, zodat je weinig kookvocht met de smaakstoffen weggooit. En voeg er geen snuf zout aan toe, want dat is helemaal niet nodig!
  2. Kook je groenten niet, maar roerbak, grill of stoom ze. Breng op smaak met knoflook, gember, chili, geraspte citroenschil en citroensap
  3. Fruit ui, rozemarijn, tijm en knoflook mee bij het bakken van vlees of kip. Of voeg stukjes tomaat, gesneden of gedroogde paddenstoelen, een stukje sinaasappel- of citroenschil toe
  4. Voor vis kun je bijvoorbeeld lekker wat dille, knoflook, peper, oregano en citroensap gebruiken;
  5. Lees etiketten, vergelijk producten met elkaar en kies voor de producten met minder zout
  6. Kook zo min mogelijk of niet uit pakjes. Aan voorverpakte kruidenmixen is veel zout toegevoegd en aan kant-en-klaar maaltijden al helemaal.

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

2 reacties

  1. Ik hoor tegenwoordig steeds vaker dat suiker de grote boosdoener is en niet het zout voor de gezondheid. Zout zou nodig zijn voor de vocht huishouding op peil te houden. Maar je moet wel het goede zout gebruiken, bv Keltisch zeezout of Himalaya zout bv., maar niet het keukenzout.
    Wat is jou mening??

    1. Dag Giel,

      Dank je wel voor je vraag! Ik kan er kort over zijn (ook weleens fijn, toch? :-)): er is geen voordeel van Himalayazout of Keltisch zeezout ten opzichte van gejodeerd keukenzout.

      Groet,
      Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!