fbpx

Waarom zingeving bijdraagt aan een goede weerstand

Wat geeft jouw leven zin? Ruim 90% van de Nederlanders zet hun gezin en familie op nummer één als het gaat om zingeving. Misschien jij ook wel? En waar doe je het verder allemaal voor? Als je dit weet, vergroot je de kans dat je jouw leefstijl en weerstand verbetert en zo zul je langer, gezonder en gelukkiger leven!

Cijfers

  • 25% van de Nederlanders ervaart hun huidige baan als zinloos
  • 40% van de bevolking voelt zich eenzaam
  • 20% van de vrouwen tussen de 25-35 jaar heeft oververmoeidheidsklachten
  • Jaarlijks loopt een miljoen Nederlanders risico op een burn-out of psychische ziekte vanwege werk

Wat heeft zingeving te maken met je weerstand?

Meer zingeving zorgt vooral voor een gelukkiger, meer ontspannen leven waar stress minder kans maakt. Het stresshormoon cortisol heeft een verlagend effect op onze weerstand en de kans op chronische ontstekingen neemt toe. Bovendien heeft stress een negatief effect op de darmgezondheid.

Mensen met een duidelijke zingeving geven vaak indirect meer invulling aan de dag en zijn actiever. Deze activiteit zorgt voor een beter humeur en een betere nachtrust. En als je goed slaapt heb je door de dag heen meer energie. Meer energie om te sporten, gezond te koken en te werken. Slaap speelt ook weer een grote rol binnen de darmgezondheid.

Tips voor meer zingeving

Wil je meteen aan de slag en meer doen aan de zingeving in jouw leven? Hierbij een aantal tips die je een zetje in de goede richting kunnen geven:

  • Hou eens bij waar je hart een sprongetje van maakt; waar voel jij passie voor of wat inspireert je?
  • Stel je hebt nog een jaar te leven, wat ga je dan meer doen?
  • Vraag je eens af wat jouw kwaliteit van leven het méést verhoogt
  • Waar werd je als kind blij van?
  • Wanneer vergeet je de tijd?
  • Waar ben je goed in?
  • Waar zou ik me de rest van mijn leven mee bezighouden als er geen beperkingen waren?
  • Welke mensen, plaatsen, bezigheden, muziek, of boeken vind ik interessant?
  • Wat heeft invloed op mijn zelfwaardering? Is dit mijn uiterlijk, mijn behulpzaamheid of bijvoorbeeld mijn werkprestaties?

Denk in mogelijkheden; wat kan er allemaal wél? Hoe kan ik mezelf helpen de eerste stap te zetten naar een gezondere leefstijl en een betere weerstand?

Wil jij ook een betere weerstand, gezonder, energieker en slanker worden?

Net een paar kilo minder, beter in je vel, een betere weerstand en meer rust in je lijf en hoofd.
En met behulp van goede handvatten over een paar weken je fitter voelen en er beter uitzien? Wellicht heb je (bijna) een chronische leefstijlgerelateerde aandoening? Daar help ik je graag mee. Daar heb ik het online leefstijlprogramma voor ontwikkeld. Door een gezondere leefstijl en dus een betere gezondheid wordt jouw weerstand ook beter. Waarom, vertel ik je in de extra lessen in de cursus Verbeter Je Weestand, die je nu in deze bundel er gratis bij krijgt!

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!