4 marketingtrucs om jou te verleiden

In de supermarkt liggen veel producten die er een stuk gezonder uitzien dan dat ze in werkelijkheid zijn. Fabrikanten weten precies hoe ze jou moeten verleiden om een product te kopen. Dit doen ze door er – vaak duidelijk in zicht – een aantrekkelijk kenmerk op te zetten; een claim

Zo zul je ongetwijfeld de claims ‘suikerarm’, ‘minder vet’ en ‘rijk aan vezels’ op producten hebben zien staan. Dit wil echter niet per se zeggen, dat een product verantwoord is. Soms zetten fabrikanten je hiermee op het verkeerde been en word je afgeleid van de minder gezonde kanten van een product.

Ik vertel je graag meer over de verschillende soorten claims die fabrikanten gebruiken en op welke manieren ze je proberen te verleiden.

1. Benadrukken wat er niet in een product zit

Vaak zie je op een product staan dat het ‘vetarm’ of ‘suikerarm’ is, waardoor jij denkt dat het product een bewuste en verantwoorde keuze is met weinig suiker. De suikers zijn echter vaak vervangen door (ongezonde) vetten en/of kunstmatige zoetstoffen, waardoor het product alsnog geen verantwoorde of gezonde keuze is.

Zo is de glutenvrije ontbijtkoek van Peijnenburg ‘vetarm’, maar bevat het wel meer dan 45 gram suiker per 100 gram. Sowieso bevat ontbijtkoek vrijwel nooit veel vet… Marketingtruc!

2. Benadrukken wat niet is toegevoegd

Denk aan ‘zonder toegevoegde suikers’ of ‘zonder kunstmatige kleurstoffen’. Maar wat zit er van nature in het product? Of wat is er wél toegevoegd? Kijk goed op de verpakking!

3. Benadrukken wat er van nature in zit

Dat een product van nature iets bevat, zoals suikers, betekent niet dat er verder niks aan toegevoegd kan zijn. Zo bevat vruchtensap van nature al suikers, waardoor jij als consument misschien denkt dat dit niet ongezond is. Het zijn immers de toegevoegde suikers waar je op moet letten, toch? Desondanks kan een product met de claim ‘bevat van nature aanwezige suikers’ gewoon toegevoegde suikers bevatten, waardoor het product alsnog een grote suikerbom is.

4. Benadrukken wat is toegevoegd

Fabrikanten voegen soms gezonde ingrediënten toe, maar die veranderen niks aan de ongezonde ingrediënten die in het product zitten. Je ziet regelmatig dat producten verrijkt zijn met extra vezels of extra eiwit, maar deze kunnen nog steeds veel suiker of zout bevatten! Zo is een vruchtenkwark standaard ‘eiwitrijk’ of ‘rijk aan proteïne’, maar is er vaak suiker in de vorm van geconcentreerd vruchtensap aan toegevoegd.

Kijk de volgende keer als je in de supermarkt bent maar eens op de ingrediëntenlijst en de voedingswaardevermelding van bepaalde producten. 

Welke claims zie je en wat valt je op? Hoe denk je dat de fabrikant jou probeert te verleiden met bepaalde claims op het product? Ik ben benieuwd! Laat het me hieronder weten in de reacties. 🙂 

Liefs,

Meer artikelen

2 reacties

  1. De benaming ‘suikervrij’ op de verpakking van Klene drop suggereert dat het geschikt is voor diabetici. Maar er zitten meer dan 50% koolhydraten in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *