fbpx

Ontspanning, het medicijn tegen stress

Een beetje stress ervaren is gezond, het zet je op scherp en zorgt ervoor dat je kunt presteren. Maar chronische stress is heel slecht voor je gezondheid en daarom moet je pauzes inlassen. Elke dag weer, meerdere keren per dag. Ontspanning is namelijk het medicijn tegen stress!

Mijn persoonlijke favorieten

Als ik een pauze wil inlassen en de drukte even achter me wil laten, doe ik graag de volgende dingen:

  • Bewegen in de natuur. Bijvoorbeeld wandelen in het bos, langs het strand of door de duinen. Het helpt me te ontspannen in drukke tijden en er is aangetoond dat het je slaapkwaliteit verbeterd
  • Offline gaan. Ik zet de notificaties van mijn telefoon uit, zodat ik niet onderbroken word in mijn pauze(s). Vaak laat ik mijn telefoon thuis tijdens het wandelen en in de avond zet ik mijn telefoon soms helemaal uit om niet de drang te hebben mijn berichten te checken
  • Zangles. Voor mij voelt zingen als een ontlading en ik geniet er enorm van. Zou je dit ook wel willen doen, maar doe je dit liever niet alleen? Sluit je aan bij een koor en zing samen!

De kracht van de natuur

Wist je dat de aanwezigheid van groen om je heen je kan helpen minder stress te ervaren? Kijken naar of bewegen in een groene omgeving heeft een gunstige invloed op hoe ontspannen mensen zich voelen, maar ook op de hoeveelheid stresshormonen in het speeksel, de hartslag, het cholesterol en de bloeddruk. Zo zijn er de bekende Japanse bosbad-experimenten waarbij een verblijf in de natuur, ook zonder een lange wandeling te maken of te mediteren, stress verlagend blijkt te werken.

Balans

Als je in balans bent, wissel je inspanning en stress af met ontspanning en rust. Het sympathisch (het gaspedaal van je lichaam) en parasympatisch (het rempedaal en de acculader van je lichaam) zenuwstelsel zijn om en om (het meest) actief. Op sommige momenten van de dag moet je gas geven en er zijn momenten dat je af moet remmen.
De huidige maatschappij is veeleisend en er moet van alles en het liefst ook meteen. Het zorgt ervoor dat je soms geen tijd hebt om te remmen. Wees hier alert op en zorg ervoor dat je zelf rust inbouwt in je dagelijkse routine. Dit is ontzettend belangrijk voor je gezond- en gesteldheid!

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!