fbpx

Cruesli of muesli; wat is gezonder?

Ontbijtgranen zijn er tegenwoordig in talloze varianten; cruesli, krokante muesli, muesli, granola en ga zo nog maar even door. Je zal er ongetwijfeld een variant van in je keukenkastje hebben staan! Bij de meeste ontbijtgranen staan vaak volkorengranen, noten en/of fruit op de verpakking, waardoor jij als consument ervan uitgaat dat het een verantwoorde en gezonde keuze is. Helaas is dit vaak niet het geval! 

Zo zijn veel ontbijtgranen vaak rijk aan (toegevoegd) suiker en vet, terwijl dit niet direct van de verpakking af te leiden is. Maar waar moet je dan op letten bij het kopen van ontbijtgranen? En waarom zijn niet alle varianten even gezond? Ik leg het je graag uit! Ook deel ik een gezond ontbijtrecept uit mijn leefstijlprogramma met je. 

Waar moet je op letten bij het kopen van ontbijtgranen en waarom zijn ze niet allemaal even gezond?

Suiker

Waar je als eerste op wil letten bij het kopen van ontbijtgranen is suiker. Staat suiker (of een andere benaming voor suiker) als één van de eerste ingrediënten op de ingrediëntenlijst vermeld? Dan is het product geen verantwoorde keuze; het is immers rijk aan suikers. Dit kun je ook terugzien op de voedingswaardevermelding bij ‘toegevoegd suiker’ of ‘waarvan suikers’. 

Zo bevat Cruesli vaak veel toegevoegd suiker, zoals honing.

Niet alleen toegevoegd suiker, maar ook van nature aanwezige suikers zijn iets waar je op wil letten. Zo bevat gedroogd fruit, zoals rozijnen, enorm veel suiker. Natuurlijk is fruit gezond, maar het fruit in ontbijtgranen is altijd gedroogd, waardoor de van nature aanwezige suikers extra geconcentreerd zijn. Ontbijtgranen die gedroogd fruit bevatten en daarnaast óók nog rijk zijn aan toegevoegd suiker, zijn dus een enorme suikerbom. Je bloedsuikerspiegel zal in ieder geval snel stijgen!

Vezels

Ten tweede kun je op de ingrediëntenlijst het vezelgehalte checken. Vezels zorgen voor een goede darmwerking en zorgen daarnaast voor een langer verzadigingsgevoel (je zit er langer vol van). Een product is vezelrijk als het minimaal 6 gram vezels per 100 gram bevat of 3 gram per 100 kcal.

De hoeveelheid ingrediënten

Tot slot kun je als vuistregel gebruiken: hoe minder ingrediënten, hoe beter. Op het moment dat er een hele waslijst aan ingrediënten op een product staat, gaat het vaak om een bewerkt product. Als een product niet zo veel ingrediënten bevat, is het over het algemeen minder bewerkt en beter voor je gezondheid.

Dus, wat is gezonder?

Het antwoord is: muesli. Muesli bestaat uit onbewerkte graanvlokken, vaak met zaden en/of pitten, verschillende soorten noten en gedroogd fruit. Aan cruesli is altijd suiker toegevoegd om het product zoeter te maken. Laat je niet verleiden door benamingen als ‘krokante muesli’, want dit is in principe gewoon cruesli! Kijk dus altijd goed op de verpakking.

Ontbijtrecept

Graag deel ik een gezond & verantwoord ontbijtrecept uit mijn Online Leefstijlprogramma met je. Het recept kun je hier downloaden.

Eet smakelijk en kies verantwoord!

Liefs,

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

6 reacties

    1. Hoi Mary,
      Tasty Basics heeft koolhydraatarme muesli maar je kunt het ook gemakkelijk zelf maken. Zie hiervoor bijvoorbeeld het recept in mijn eerste boek Eet beter.
      Fijne dag!
      Groet, Tamara

  1. Hallo Tamara Wat leuk om nog weer een mail met allerlei tips te lezen. Het is al weer ruim een maand later nadat ik het onlineleefstijlprogamma volgde. Maar ik heb er nog steeds heel veel aan, volg de communyti. Ik maak zelf de granola en ben van magere yoghurt overgestapt op volle en eet nu veel lekkerder. Ik leefde al redelijk bewust maar het heeft mij toch meer inzicht gegeven. groetjes van Marja

  2. Dag Tamara,
    Wat is volgens jou dan een verantwoord gemakkelljk snel klaar te maken ontbijt op basis van granen, noten en fruit ? Hoe heet het en van welk merk?

    m.v,g, Johan.

    1. Hoi Johan,
      Ik maak het liefste mijn ontbijt zelf. Bijvoorbeeld het recept hierboven in de blog of het ontbijt met granola, één van de recepten uit mijn nieuwe Leefstijlboek. Mocht je een keer minder tijd hebben kan je ook de muesli van Tasty Basics proberen.
      Fijne dag!
      Groet, Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!