fbpx

Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

 

Het heeft allemaal te maken met het stresshormoon cortisol. Wanneer je vaak slecht slaapt door bijvoorbeeld piekeren of zorgen hebt om een familielid, gaan je bijnieren cortisol produceren. Cortisol stuurt een bericht naar je brein, waardoor je trek krijgt in chips, koekjes, chocola en andere producten waar veel calorieën inzitten. Hierdoor krijg je last van de bekende ‘snacktrek’. Logisch dus, dat veel mensen zwaarder worden als ze lange tijd last hebben van stress.

 

Nu is cortisol niet alleen maar slecht. We hebben het ook nodig voor allerlei belangrijke processen in het lichaam, zoals het afweersysteem en de suikerstofwisseling. Maar als je lang last van stress hebt, wordt er dus te veel cortisol aangemaakt en dat is niet goed voor je. Cortisol zorgt er namelijk ook voor dat het vet dat al in je lichaam zit, op een andere manier verdeeld wordt. Het haalt vet weg bij je armen en benen en stuurt het naar je buik. Terwijl buikvet juist het schadelijkste soort vet is.

 

Dus: wil je afvallen, dan is het goed om te kijken hoeveel stress je hebt. Misschien kun je iets veranderen waardoor je het minder druk hebt. En als je niks kunt doen aan de oorzaken van je stress, kun je proberen om er anders mee om te gaan en meer ontspanning op te zoeken. Dat kan op verschillende manieren. Ga bijvoorbeeld vaker naar buiten, wandel of beweeg wat vaker, zet je werkmail-meldingen op telefoon uit als je vrij bent of doe ontspanningsoefeningen. Zoek iets wat jou helpt!

Meer artikelen

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

1 reactie

  1. I
    Doen wat je leuk vindt kan ook helpen en proberen niet te veel plannen op een dag . Paar afspraken per dag is ook niet fijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!