fbpx

Verklein de kans op ziektes met gezonde voeding

We weten allemaal dat gezond eten goed is voor ons, maar de voordelen van gezonde voeding gaan veel verder dan je misschien denkt. Sterker nog, voeding kan een grote rol spelen in het ontwikkelen of in stand houden van ziektes.

Eet jezelf gezond

Het RIVM heeft berekend dat ongezonde voeding in Nederland jaarlijks leidt tot tienduizenden ziektegevallen en ruim tienduizend doden (Van Kreijl en Knaap 2004). Die zouden dus voorkomen kunnen worden als we gezonder eten! Een gezond voedingspatroon verkleint namelijk de kans op ziekten.

Niet alleen kan een gezond eetpatroon de kans op ziekten verkleinen, ook kan voeding  verschillende ziekten voorkomen of uitstellen. Zo kan gezonde voeding bijvoorbeeld de kans verkleinen op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker en osteoporose.

Ongezonde voeding verhoogt de ziektelast

De mate waarin gezondheidsverlies in een samenleving wordt veroorzaakt door ziekten, wordt ziektelast genoemd. Deze hoeveelheid bestaat uit twee aspecten: jaren verloren door vroegtijdige sterfte en jaren geleefd met een ziekte. Deze ziektelast wordt uitgedrukt in DALY (Disability-Adjusted Life-Years).  Zo draagt bijvoorbeeld overgewicht voor 5,2% bij aan de ziektelast, een hoog cholesterolgehalte 1,6%, te veel zout 1,9%, te weinig vis 1,5% te weinig fruit 1,8%, te weinig groente 0,5% en te veel verzadigd vet 0,3%. Je voedingspatroon heeft dus een enorme impact in de ziektelast. Reden genoeg dus om je voedingspatroon om te gooien.

Gooi je voedingspatroon om

Maar, wat moet je dan precies eten om gezond te worden of te blijven? Een gezonde maaltijd bestaat uit minstens alle onderstaande elementen:

1. Brandstoffen

Om goed te kunnen functioneren, heeft je lichaam brandstoffen nodig. Deze geven je energie en zorgen ervoor dat je lichaam en hersenen goed blijven werken. Hierbij kun je denken aan fruit, brood, aardappelen en peulvruchten.

2. Bouwstoffen

Bouwstoffen zijn eiwitten die je lichaam nodig heeft om celvernieuwing te blijven stimuleren. Hiervoor zijn met name ei, vis, zuivel, noten en peulvruchten van belang.

3. Beschermende stoffen

Als de basis eenmaal goed staat, is het nog belangrijk om beschermende stoffen binnen te krijgen tijdens maaltijden. Deze worden ook wel vitamines of mineralen genoemd en zorgen ervoor dat je lichaam gezond blijft bij invloeden van buitenaf, zoals een griepje of bijvoorbeeld vermoeidheid. Deze beschermende stoffen kun je bijvoorbeeld halen uit groenten en fruit (vitamine C) of olie (vitamine E).

Check dus vooral tijdens het samenstellen van je dag of weekmenu of je bovenstaande punten af kunt vinken zodat je zeker weet dat je goed zit.

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

12 reacties

  1. Onze warme maaltijd dagelijks bestaat momenteel uit de volgende groenten :broccoli, bloemkool, boerenkool, worteltjes, boontjes, paprika, tomaten,uien, paddestoelen met vegetarisch vlees ca. 500 gram p.p. roerbakken in olijfolie, zodat we veel gezonde stoffen van verschillende groenten in een maaltijd binnen krijgen zonder zetmeel producten als aardappelen, pasta, rijst. Magere yoghert met blauwe bessen, muesli,noten,vruchten als nagerecht en verder fruit. Volkorenbrood met magere kaas, pindakaas, wilde zalm voor de andere maaltijden en geen vlees(producten)

    1. Dag Andre,

      Dank je wel voor je berichtje: wat ben je goed bezig. Probeer lekker te blijven afwisselen en vergeet niet: geniet ervan 🙂

      Groet,
      Tamara

  2. Elke morgen staat Griekse yoghurt met noten en fruit op het menu, als lunch een salade of koolhydraatarme crackers met pindakaas, kaas oid en zoveel mogelijk avonden een gezonde maaltijd met vlees/vis, veel groenten en aardappels of een pasta met zelfgemaakte groentesaus.

  3. Hallo
    Ik maak graag gebruik vd Eetmeter vh Voedingscentrum…waarin voor mij, naast de goede verhouding van macro nutriënten, één van de belangrijkste checkpunten de zout/natrium consumptie is. En daarnaast ook de berekende vitamines, mineralen en spoorelementen. Als getransplanteerd nierpatiënte merk dat eendisbalans daarin mijn dagelijks leven negatief beïnvloedt (extreem haaruitval, slechte huid en zelfs infecties, slechte wondgenezing, vermoeiheid en achteruitgang conditie bij niet sporten). Gezonde voeding is voor mij van ‘een goed leven’ belang

  4. Ik vind het zo jammer dat ongezond eten zoveel goedkoper is dan gezond eten. Hier zou de overheid iets aan moeten doen. En er zouden regels moeten komen voor supermarkten om mensen minder te verleiden tot slecht eten. Daarnaast maak ik ook gebruik van de eetmeter en ik ben geschrokken van het aantal kcal in drinken en processed food. Wij drinken tegenwoordig liters thee.

    1. Schrikken hè, van al het bewerkte eten dat in de supermarkt ligt. Gelukkig komen er steeds meer gezondere producten, maar scherp blijven en de verpakkingen lezen is en blijft (helaas) nog een tip die ik graag aan iedereen mee geef.

      Geniet van je dag!

      Groet,
      Tamara

  5. Vanwege huidkanker (melanoom) ben ik al 25 jaar bezig met voeding als medicijn. Gezonde voeding wordt schaars in Nederland. Verlies aan vitamines en mineralen door de huidige kweekwijze zorgen ervoor dat onze voeding arm is en er allerlei chemische toevoegingen worden aangebracht. Gelukkig heb ik een manier gevonden om, niet met geissoleerde vitamines, maar met een suppletie van biologisch gekweekte, zongerijpte groente en fruit, mijn dagelijkse voeding aan te vullen. Hiermee verhoog ik mijn immuunsysteem, ben al jaren niet meer ziek geweest en neem geen griepprik.

      1. Idd. Tamara, dagelijks 30 verschillende soorten biologisch gekweekte groente, fruit en bessen, maar dan in capsulevorm. Puur natuur en 30 wetenschappelijk, onafhankelijke, gepubliceerde onderzoeken afgelopen jaren.

  6. Goede morgen dokterTamara .
    S’ochtends neem ik een sneetje grof. Volkoren brood met een ei
    Om 11:00 een appel
    Om 02:00 een appel
    En om 17:00 een kilo groenten met veel bonen en een heel kleinstukje vis
    Maar om 22:00 nog een snee brood met dik pure hagelslag cliënt
    Liefs van Diana 😘

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!