fbpx

Goed in je vel zitten tijdens de zomervakantie? Volg géén streng dieet!

Misschien herken je het wel; de zomer of vakantie komt eraan en je wilt je net iets lekkerder voelen in de niets verhullende kleding of dunne zomerstofjes. Misschien ben je dan ook wel geneigd even streng te gaan diëten voor de vakantie. Je bent niet de enige.

 

Ik snap natuurlijk dat je lekker in je vel wilt zitten terwijl je op het strand loopt, maar streng diëten is eigenlijk helemaal geen goed idee. Het heeft namelijk gevolgen voor je gezondheid én na een dieet komen de kilo’s er meestal dubbel zo hard weer aan. Het bekende jojo-effect.

 

In mijn blog deel ik graag deze nadelen van diëten en geef ik tips om op een gezonde manier gewicht te verliezen.

Nadelen van diëten

Veel mensen hebben het in ieder geval een keer in hun leven geprobeerd; een dieet volgen. Je past je eetpatroon aan, eet en drinkt volgens de regels en zorgt er daarmee voor dat je minder calorieën binnenkrijgt. Het doel: gewicht verliezen. Maar wist je dat er een aantal nadelen aan diëten zitten? Hieronder de belangrijkste:

  • Diëten is een tijdelijke oplossing. De regels zijn streng en doordat je (te) weinig calorieën binnenkrijgt, kun je veel of vaak honger hebben. Dit helpt niet met het lang volhouden van deze veranderingen, je zal snel geneigd zijn toch ongezonde dingen te eten of vervalt in oude patronen.
  • Je hersenen begrijpen een dieet met flinke caloriebeperking niet, want de veranderingen in je eetpatroon zijn plotseling en erg groot. In het begin gaat het afvallen nog wel goed, maar snel zal jouw lichaam in spaarstand gaan omdat je hersenen denken dat er een tekort is. Je krijgt dus een vertraagde stofwisseling (verbranding).
  • Een dieet zorgt bovendien voor een jojo-effect; je valt binnen een korte tijd veel af, maar ze komen er daarna nog sneller aan omdat je lichaam op spaarstand gaat. Je leert niet op een gezonde manier je eetpatroon te veranderen.
  • Je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen, want de meeste diëten zorgen voor een tekort aan o.a. vitamines en mineralen.
  • Je hormonen raken in de war doordat je minder calorieën en koolhydraten gebruikt en snel vet verliest. Dit heeft een negatief effect op je energieverbruik en op hoe je je voelt. Een streng dieet heeft zo gevolgen voor belangrijke hormonen, zoals oestrogeen, testosteron, cortisol en insuline.
  • Een dieet kan zorgen voor een ongezonde relatie met eten. Je ziet eten niet meer als iets leuks of lekkers, maar als iets wat je dik kan maken of waardoor je je rot gaat voelen. Op lange termijn dus geen goed idee, want eten is juist zo lekker!

 

7 tips om wel op een gezonde manier gewicht te verliezen

  1. Kies voor verse producten, volkoren varianten en varieer met groenten en fruit (hier 10 tips om gevarieerder te eten: https://doktertamara.nl/leefstijl/voeding/10-tips-om-gevarieerder-te-eten/).
  2. Voorkom snaaien en zorg dat je maaltijden goed vullen, zodat je geen snacktrek krijgt.
  3. Verminder stress en plan ontspanningsmomenten in. Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning.
  4. Beweeg! Ga sporten, wandelen, fietsen of doe iets anders doen dat je leuk vindt.
  5. Drink veel water.
  6. Koop kleding op maat en zorg ervoor dat je je er goed in voelt. Een zelfverzekerd persoon is vaak een mooi persoon en als jij je mooi voelt, zien anderen dat ook.
  7. Wees niet te streng voor jezelf en gun jezelf dat stukje chocolade bij de thee of puntje taart op een verjaardag!

 

Verander ook jouw leefstijl

Wil je graag beter in je vel zitten, voordat je op vakantie gaat en kun je wel wat hulp gebruiken? Ga samen met mij aan de slag met een gezonde leefstijl! Hierbij gaat het niet alleen om gezond eten, maar ook om goed slapen, voldoende beweging, genoeg ontspanning, zingeving en verbinding. Meer hierover vertel ik je graag tijdens mijn online leefstijlprogramma https://doktertamara.nl/leefstijlprogramma/ Meld je aan en doe mee!

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

2 reacties

  1. Ik volg je al een hele tijd, en zou ook graag aan de leefstijl mee willen doen. Heb nog wel een paar vragen. Heb ooit gehoord dat je dierlijke producten niet mag combineren met granen en aardappels. En fruit mag je alleen combineren met groente, of tussendoortje. Want dan krijg je geen goed verteringsproces. Wat is daar van waar. (Erg moeilijk om te doen, en is dat wetenschappelijk bewezen). Kijk uit naar antwoord. Groetjes ina

    1. Hoi Ina,

      Bedankt voor je reactie. Dit heb ik nog nooit gehoord en lijkt me ook niet toe te passen in de praktijk. Waar heb je dit gehoord/gelezen?

      Groet,
      Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!