fbpx

Kleine stapjes richting duurzamer leven

Wist je dat het voedselsysteem wereldwijd een enorme bijdrage levert aan klimaatopwarming? Het is belangrijk dat we rondom dit gegeven bewustzijn creëren en de juiste stappen zetten richting een duurzamer leven. Ik geef je 8 tips waarmee ook jij je steentje bij kunt dragen aan een beter klimaat!

Voedselconsumptie en -productie

Het grootste deel van de wereldwijde CO2eq uitstoot komt van vee en visserij, maar ook van landbouw. Voedselconsumptie zorgt eigenlijk al vanaf de productie voor schade aan de omgeving en de impact wordt vergroot door de verdere verwerking en het transport. Voedselproductie is één van de grootste oorzaken van deze problemen:

  • Klimaatopwarming
  • Verdroging: landbouwgrond houdt water minder goed vast en de grondwaterspiegel daalt
  • Afname biodiversiteit: door o.a. minder natuurgebieden door landbouw
  • Verzuring: oceanen worden zuurder waardoor o.a. koraalriffen sterven
  • Ontbossing
  • Verwoestijning
  • Bodem erosie: onbeboste grond heeft een verhoogd risico op het wegspoelen van de vruchtbare toplaag
  • Eutrofiëring: overmatig gebruik van kunstmest leidt tot verstikking van oppervlaktewater door teveel groei van algen.

Verminder je klimaatimpact met deze 8 tips

Het voelt misschien alsof jij als consument geen invloed kan hebben op het klimaat, maar het is toch echt mogelijk! Met jouw keuzes kun je anderen inspireren en uiteindelijk ook de boeren, producenten, supermarkten en de politiek beïnvloeden. Dit kun je doen en eten om je klimaatimpact te verminderen:

  1. Volg het juiste voedingspatroon en zoek uit welke voedingsmiddelen en gerechten een lage klimaatimpact hebben
  2. Eet vegetarisch of veganistisch. Op deze manier bespaar je het meeste CO2
  3. Verspil zo min mogelijk voedsel. Bewaar je etensresten, plan je maaltijden, gooi producten die over de datum zijn niet meteen weg en eet of koop niet meer dan nodig is
  4. Vermijd luchtvrachtgoederen. Dit zijn meestal voedingsmiddelen die bederfelijk zijn, zoals rood fruit en druiven. Een algemene regel is om voedingsmiddelen te vermijden die een korte houdbaarheid hebben en vanuit een ver land zijn gekomen
  5. Eet lokaal
  6. Eet groenten en fruit van het seizoen
  7. Eet gezond. Fruit en groenten hebben over het algemeen een lagere impact op het milieu dan ongezonde snacks
  8. Drink bewust. Water, thee en koffie zijn goede keuzes.

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

4 reacties

  1. Dag Lieve Tamara ik heb nu 4 maanden een puppy
    Ik loop iedere dag 4 x een uur met hem
    En ben al 3 kilo afgevallen ik voel mij heerlijk lekker in mijn vel
    Groetjes van Diana Albers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!