Wat kun je zelf doen om minder kans te hebben op dementie?

Wist je dat je zelf dingen kunt doen om minder kans te hebben op dementie? Nee? Dan ben je niet de enige! Veel mensen denken dat dementie je gewoon overkomt. Maar wetenschappers schatten dat ongeveer een derde van de gevallen van dementie voorkomen kan worden door een gezonde leefstijl.

 

Om te beginnen is het belangrijk om ten minste 150 minuten per week te bewegen. Zorg daarbij dat je hartslag echt omhoog gaat. Dit haal je al wanneer je een dagelijkse wandeling van ongeveer 20  minuten maakt; 10 minuten heen en 10 minuten terug. Of wandel bijvoorbeeld 3 dagen in de week een groter stuk van een klein uur. Kijk wat jouw voorkeur heeft maar doe dit het liefst wel in een goed tempo. Hierdoor raken de hersenen goed doorbloed en worden er nieuwe verbindingen gemaakt tussen je zenuwcellen.

 

Daarnaast is gezond eten natuurlijk belangrijk. Kies voor vers, gevarieerd en onbewerkt, met volop groenten en fruit, volkoren producten, peulvruchten, vis, noten en olijfolie. Ook slaap is van groot belang. Een goede nachtrust beschermt namelijk tegen dementie.

 

Probeer 7-8 uur nacht te slapen, maar overdrijf ook niet: meer dan 9 uur is juist weer te veel. 

Daag als laatste ook je hersenen uit. Doe een puzzel, start een cursus voor nieuwe kennis en blijf nieuwe dingen doen. Zo houd je je brein actief en verminder je het risico op dementie.

 

Er zijn natuurlijk ook dingen die je beter niet kunt doen. Zoals roken en regelmatig alcohol drinken. Bedenk: wat gezond is voor je hart, is ook gezond voor je hersenen. Een gezonde leefstijl geeft natuurlijk geen garantie. Maar het helpt zeker mee om de kans op dementie flink te verkleinen.

Wil jij ook kijken wat jij nog kunt verbeteren aan je leefstijl?

Ga nu aan de slag met het Online Leefstijlprogramma en voel je over een paar weken al een stuk beter.

In 10 weken leer ik je alles over een gezonde leefstijl. Je krijgt praktische handvatten die je helpen meer inzicht te krijgen en betere keuzes te maken om je doelen te bereiken. Hierbij moet je niets, maar leer je juist uitzoeken wat bij jou past en waar jij je op lange termijn het beste bij voelt.

Meer artikelen

stress verminderen

Stress verminderen

Gebruik deze doeltreffende tips van Dokter Tamara om (chronische) stress te verminderen en verbeter je kwaliteit van leven.

waarom afvallen niet lukt

Waarom afvallen niet lukt

Struggle je met afvallen? Lees in deze blog hoe je veel trek, misleidende marketing en te kleine maaltijden overwint.

40 reacties

  1. Dag Tamara, interessant dat je brein uitdagen zoveel positieve impact kan hebben. Ik ben wel benieuwd naar bronnen die meer vertellen over het remmende effect op dementie. Heb je daar linkjes van?

    1. Hallo, ik hoor dat graag dat een gezonde leefstijl noodzakelijk is. Maar jammer genoeg telt dat niet voor iedereen . Wij eten gezond roken niet zelden alcoholveel fietsen en toch heeft mijn man Alzheimer. Hij is nu 73 jaar en hij heeft het al al 3 jaar dat wij weten maar waarschijnlijk heeft hij het al langer . Daarom erger ik me soms aan die uitspraak van gezond leven . Wij hebben dat altijd gedaan. Groetjes

      1. Hoi Christiane,

        Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren om gezond(er) te gaan leven. We weten dat het de kans op het krijgen van gezondheidsklachten verlaagt. Helaas is het nooit een garantie. Ik zie het ook nog vaak terug in mijn praktijk; mensen die ontzettend gezond leven en toch ziek worden. Wat dat betreft is het erg oneerlijk. Ik vind het vervelend om te horen dat dit bij jouw man het geval is.

        Ik hoop je desondanks te kunnen inspireren en motiveren om de gezonde leefstijl door te zetten. Heel veel gezondheid en sterkte toegewenst.

        Groet,
        Tamara

    1. Hallo BE,

      Dat lijkt mij ook een eerste vereiste. Wat niet kan, dat kan niet.

      Je kunt natuurlijk wel proberen te kijken naar wat je wel kan.
      Je benen bewegen. Of je armen, misschien met kleine gewichtjes. Of met je handen in zo’n balletje knijpen. Al deze dingen maken dat de doorbloeding beterder wordt.

    2. Mevrouw na meerdere cva’s heb ik weinig energie om te wandelen en sporten is helemaal uit den boze. Ook ben ik mantelzorger van mijn man al ruim 12. Jaar. Ik vind het leven erg zwaar en uitzichtloos. Wat kan ik nog doen om wat meer energie te krijgen. Gr. Margreet

    3. ouderen kunnen altijd een klein stukje wandelen toch. Desnoods gearmd samen met iemand anders (of eventueel meteen rollator)

    4. Dat is wat ik ook vind. Thuis veel te doen slecht lopen met rollator en het weer werkt ook niet altijd mee. Maar een x in de week meedoen met Bewegen voor Ouderen doet mij erg goed

    5. Leuk wat u vertelt maar als het in je genen zit kun je doen wat je wilt maar is er geen tegenhouden aan. Heb mijn moeder tot een kaasplankje zien veranderen. Zij was een zeer actieve vrouw, politiek zeer geïnteresseerd, fanatiek bridge speler en ging er dagelijks op uit. Fabeltjes als veel thee drinken en veel kruiswoordpuzzels invullen helpen allemaal geen zak. Dus, conclusie: leuk verhaal maar slechts voor weinigen weggelegd.

      1. Hoi Geert,

        Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren om gezond(er) te gaan leven. We weten dat het de kans op het krijgen van gezondheidsklachten verlaagt. Helaas is het nooit een garantie. Ik zie het ook nog vaak terug in mijn praktijk; mensen die ontzettend gezond leven en toch ziek worden. Wat dat betreft is het erg oneerlijk. Ik vind het vervelend om te horen dat dit bij jouw moeder ook het geval is.

        Ik hoop je desondanks te kunnen inspireren en motiveren om de gezonde leefstijl door te zetten. Heel veel gezondheid en sterkte toegewenst.

        Groet,
        Tamara

  2. Ik ben niet obesitas maar wel gebleken al 10 jaar slaapapneu (overgang). Leef gezond, wandelen 10.000 stappen 2x in de week. Kan nog niet goed overweg met MRA-beugel. Waarom wordt dit onderwerp zo onderschat, terwijl goede nachtrust zo belangerijk is voor de hersenen?

    1. Ja mijn schoonmoeder.was iedere dag buiten .ging bij iedereen langs .en at gezond..maar .is er toch .langzaam.in geslopen .zat in de fam.van haar .ook broers en zussen zijn er aan overleden ..

  3. Ik rook niet,ik heb nog geen druppel alcohol op,en toch ben ik aan het dementeren.ik ben in nov.1960 geboren.sept 2022 is het geconstateerd maar het speelt al langer.Mensen om mij heen zeggen dat t al zeker 3 jaar gaande is.Ik vraag me af waarom ik,waar heb ik dit aan verdient.Ik wil zo graag mn 6 kleinkinderen met mn volle verstand volwassen zien worden.Ik ben zo bang voor de toekomst.Ik ben vaak heel verdrietig en teleurgesteld,ik hoop voor mijn man dat t met mij nog lang gaat zoals t nu is.

  4. Heeft u wel eens van erfelijkheid gehoord? Dat us gewoon aangetoond hoor. Mijn hele familie heeft het gehad en is eraan overleden. Ik heb nu al geheugen problemen ben nog geen 60.

  5. Hallo ik ben 71 jaar voel me tot heden. Nog goed ga 2a3 keer perdag wandelen met de hond toch zeker 10ooo stappen per keer ongeveer. Maar ik val niet af licht aan het eten denk ik ?ben1m58 groot en weeg 69kilo ik weet ben te zwaar wil er graag iets aan doen. Mvg suzanne

  6. Iedereen zou moeten voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.
    Iedereen KAN ook aan deze norm voldoen op zijn/haar manier met zijn/haar beperkingen.
    Als Master Geriatrie fysiotherapeut weet ik hoe een lichaam getransformeerd kan worden!

  7. wat dacht je van heerlijk buiten sporten ,en dansen hier gebruik je de hersens beweeg je ook heel veel en niet de auto te pakken maar de fiets.

    1. Klopt mijn vader en zijn broer leefden allebei de goed gezond niet roken en maar af en toe een borrel, maar allebei vanaf halverwege de 70 gaandeweg hartstikke dement (Alzheimer)
      Groetjes
      Luuk (71)

  8. Makkelijker gezegd dan gedaan!!
    Inmiddels een beroerte, pacemaker, nieuwe knie verder weer door de MRI scan!!
    Dan is lopen en gezonder leven bijna niet te doen op je 76e
    Toch probeer ik elke dag, wel met rollator stukje te lopen, hoewel t heel zwaar is.

  9. ik fitness momenteel 1x per week en ga weer naar 2x per week. probeer ook 5000 stappen per dag te zetten maar doe daar nu ‘n halve week over. ik heb ernstige gezondheidsproblemen door de coronamaatregelen vanwege te weinig beweging maar de rest van het advies lukt me gelukkig heel best!

  10. Tja vooral doorzetten en doen wat je kunt doen.
    Ikzelf ben heel mijn leven gematigd actief geweest wat slijtage heeft opgeleverd maar een nieuwe heup en steunzolen laat mij verder werken aan een actief en gezond verder gaan.

    Mijn moeder van 85 vraag ik te helpen in de tuin en te wandelen met haar hondje want die heeft wat stimulans nodig de goede richting in.

    Doe het voor jezelf want daar groei je naar daar waar je hele lichaam naar verlangt.

  11. Ga twee maal in de week naar de fitness, k’heb nog maar 1 been, dus het is gewoon belangrijk, nu ben ik 73 jaar, maar ik hoop nog een tijdje mee te gaan. Lopen doe ik op de loopband, dat is doordat de straten in Ned. slecht onderhouden zijn. Daardoor lag ik meer op de grond dan dat ik liep. Dus zelfs dat is door de regering naar de steden en dorpen door de subsidies zijn uitgehold. Ze riepen dat we zo rijk zijn. Maar het tegendeel blijkt, ja door de belastingen te verhogingen steeds maar weer optetrekken draaien ze de hand niet voor om, behalve als het voor hunzelf is dan is de wereld te klein.

  12. Hallo BE,

    Dat lijkt mij ook een eerste vereiste. Wat niet kan, dat kan niet.

    Je kunt natuurlijk wel proberen te kijken naar wat je wel kan.
    Je benen bewegen. Of je armen, misschien met kleine gewichtjes. Of met je handen in zo’n balletje knijpen. Al deze dingen maken dat de doorbloeding beterder wordt.

  13. Op mijn 55 hartinfarct gehad…kon gn 5km fietsen. De dokters zeiden dat ik 100 kon worden mits ik stopte met roken. Zo gezegd zo gedaan. Ben nu 75 en heb op 1 febr.ll. 20km gewandeld….binnenkort doe ik de gordel van Brussel ook 20km op en neer….goed op weg dus…..tegen dementie

  14. Dementie lijkt me verschrikkelijk ik probeer alles nog te beleven ben 86 jaar probeer drie keer in de week 10 km te lopen gaat meestal heel goed proberen je zelf uit te dagen te dagen gebruik 23 medicijnen per dag maar ik ben er nog steeds ga nog met vakantie naar Oostenrijk alleen Maakt iets van je leven het duurt maar even

  15. Straf dat jij weet hoe je dementie moet voorkomen terwijl de wetenschap geen verklaring heeft waarom de ene het krijgt en de andere niet.

    1. Hoi Lea,

      Een gezonde leefstijl is nóóit een garantie op het voorkomen van een bepaalde aandoening. Maar we weten wel dat het het risico op het krijgen ervan verlaagt.

      Groet,
      Tamara

  16. Heel mooi die goede tips over gezond leven. Dit is helaas geen garantie om geen Alzheimer te krijgen. Mijn vader heeft er ALLES aan gedaan om gezond te leven. Heel gezond eten, veel bewegen en de hersenen blijven trainen. Helaas met 73 jaar al diagnose Alzheimer en na 7 slopende en mensonterende jaren overleden.

    1. Hoi Francis,

      Een gezonde leefstijl is helaas nooit een garantie op het voorkomen van een ziekte of aandoening, wat dat betreft is het erg oneerlijk. Ik vind het erg om te lezen dat dit bij jouw vader ook het geval is geweest. Ik hoop dat je desondanks je gezonde leefstijl weet door te zetten.

      Groet,
      Tamara

  17. Beste mensen,
    Léés alstublieft voor u reageert. Dr Tamara stelt toch heel duidelijk dat een derde (1/3, 33,3%) voorkomen kan worden door gezonde leefstijl.
    Dus: twee derde, de overgrote meerderheid dus, niet! Hoe gezond die ook leven, toch krijgen ze dementie. Door erfelijkheid, geen idee, pech. Dus hoezo allemaal geïrriteerde reacties dat ze onzin verteld omdat mensen die gezond leven het toch kunnen krijgen? Klopt toch: dat is de meerderheid.
    Mijn moeder was daar helaas ook een van. Ik verloor mijn gezond levende vader jong aan kanker. En dat is heel oneerlijk. Zeker als je mensen die roken en drinken en amper bewegen wel probleemloos oud ziet worden. Dat is dan geluk hebben.
    Zelf probeer ik zo gezond mogelijk te eten, zeker voor de kinderen. Kan ik mezelf daar niks verwijten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *