Beter slapen in 5 stappen

Wist je dat een goede nachtrust voor een betere weerstand, minder ‘snacktrek’ en een mooiere huid kan zorgen? En dat wanneer je lange tijd slecht slaapt dit nadelige gevolgen kan hebben voor je gezondheid? Slaap is dus ontzettend belangrijk. En voor een goede nacht slaap kan de voorbereiding soms van groot belang zijn. En daar vertel ik je in deze blog graag meer over.

 

Stap 1: Beweeg voldoende gedurende de dag

Je kent het vast wel; wanneer je op een luie zondag bijna niks hebt gedaan en weinig hebt bewogen, kom je lastiger in slaap. Het is daarom ook verstandig om gedurende de dag voldoende te bewegen zodat je ‘s avonds niet al je energie nog over hebt. Het is echter niet handig om 1 tot 2 uur voor je bedtijd nog een intensieve training te doen; dit zorgt er namelijk voor dat je juist minder goed in slaap kunt vallen.

 

Stap 2: Drink in de namiddag en avond geen koffie meer

Een kopje koffie tijdens het achtuurjournaal kan natuurlijk heerlijk zijn, maar het kan er ook voor zorgen dat jij ‘s avonds wat minder goed in slaap valt door de cafeïne. Voor een goede nacht slaap kan het dus best verstandig zijn om met jezelf af te spreken om na 2 uur of 3 uur ‘s middags geen koffie of andere dranken met cafeïne meer te drinken.

 

Stap 3: Zet je schermen uit

Nog één aflevering van een serie, nog even door Instagram of Facebook scrollen of gezellig wat appjes uitwisselen met een vriendin. Het voelt misschien alsof je lekker aan het ontspannen bent, maar die schermtijd kan er ook voor zorgen dat jij moeilijker in slaap komt. Probeer daarom minstens een uur voordat je naar bed gaat je telefoon weg te leggen, de televisie uit te zetten en ook je laptop dicht te klappen. Lees in plaats daarvan een boek, neem een douche of bad of doe nog wat yoga om te ontspannen.

 

Stap 4: Zorg voor een opgeruimde kamer en bereid je ochtendroutine voor

Voor een rustige nacht is een rustig hoofd ook belangrijk. Probeer dus ´s avonds al je kleding en andere spullen klaar te leggen voor de volgende dag zodat je daar niet al over na aan het denken bent. En zorg er daarnaast ook voor dat je bed schoon en netjes is en dat je gaat slapen in een kamer zonder te veel rommel.

 

Stap 5: Ga even uit bed wanneer je niet in slaap kunt vallen

We hebben soms de neiging om heel gefrustreerd en boos op ons zelf te worden wanneer we moeilijk in slaap komen. Het gevolg daarvan is echter dat we het alleen nog maar moeilijker voor ons zelf maken. Je kunt namelijk echt beter even uit bed stappen, een rondje door je kamer lopen en eventueel naar de wc gaan.

 

Beter slapen met het Online Leefstijlprogramma

Wist je dat alle pijlers in mijn Online Leefstijlprogramma invloed hebben op elkaar? Wanneer je niet voldoende beweegt, kom je bijvoorbeeld ook vaak lastiger in slaap. En wanneer je te weinig slaapt, heb je vaak weer meer last van een hongergevoel en raak je minder snel verzadigd.

Het is dus helemaal niet nodig om meteen met alle zes pijlers aan de gang te gaan. Wanneer je bij één pijler begint, komt de rest vaak namelijk al een beetje vanzelf! Meer weten? Je leest hier meer informatie. 

Meer artikelen

stress verminderen

Stress verminderen

Gebruik deze doeltreffende tips van Dokter Tamara om (chronische) stress te verminderen en verbeter je kwaliteit van leven.

3 reacties

    1. Hi Marjon,
      Wat bij mij goed helpt (ook niet altijd, maar wel vaak) is even mijn e-reader erbij te pakken (maar dan met dat ‘goede’ gele licht) en een stukje te lezen. Soms een paar minuten, soms een half uurtje. Het haalt mijn ergernis weg en ook het druk maken over dat ik nog niet slaap.
      Sterkte!

  1. Ik val meestal uitstekend in slaap met een podcast.
    Ik gebruik oordopjes en kies een leuke luchtige podcast, er zijn er echt héél véél die te beluisteren zijn via bv de gratis Google Potcasts app.
    Ik zet deze op sleeptimer en meestal ben ik al vertrokken voordat deze is afgelopen. Echt een aanrader om ontspannen in slaap te vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *