fbpx

Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een drukke week achter de rug en de wekker gaat vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en je wilt eigenlijk het liefst even slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

middagdutje

Waarom heb je behoefte aan een middagdutje?

Een middagdutje kan heel effectief zijn, maar het is wel verstandig om eerst naar de oorzaak van je slaperigheid te kijken. Ben je normaal een goede slaper, maar slaap je door omstandigheden (zoals een baby, zwangerschap, tijdelijke stress etc.) minder goed? Dan kan het geen kwaad om een middagdutje te doen en wat slaap in te halen.

Slaap je van jezelf al regelmatig slecht? Dan kun je beter eerst de oorzaak van het slechte slapen bekijken; want dan kan een middagdutje ook je nachtelijke slaap gaan belemmeren. Probeer je slaapritme eens te onderzoeken en kijk wat je kunt verbeteren. Een middagdutje als aanvulling op je nachtelijke slaap is namelijk prima, maar het moet het natuurlijk niet vervanger.

 

Hoe lang duurt een effectief middagdutje?
Maar hoelang kun je dan ’s middags slapen om wél energieker en geconcentreerder wakker te worden? Zomaar gaan slapen en kijken wanneer je wakker wordt, is namelijk helaas geen goed idee. Er zijn twee soorten middagdutjes die effectief kunnen zijn:

 

–        Het korte middagdutje van maximaal 20 minuten. Hierbij kom je niet in een diepe slaap, maar heeft het wel een positief effect op je aandacht en concentratie.

–        Een volledige slaapcyclus van 90 minuten waarin je volledig oplaadt. Deze is bijvoorbeeld handig wanneer je in de avond nog ergens heen gaat en weet dat het wat later wordt.

 

Wil je dus een effectief middagdutje doen? Bepaal dan eerst of je tijdelijk last hebt van slechte nachten of dat je eerst iets kunt verbeteren aan je nachtelijke slaap. Kies daarna één van de twee effectieve middagdutjes en vergeet niet je wekker te zetten!

 

Wil je weten hoe een slaapcyclus in elkaar zit? Lees dan onze blog ‘’Hoe zit een goede nacht slapen in elkaar?’’

 

Beter slapen met het Online Leefstijlprogramma
Slaap jij regelmatig slecht en wil je hier aan werken? Slaap is één van de zes pijlers uit mijn Online Leefstijlprogramma. Je kunt je aanmelden via mijn website: doktertamara.nl. Ik help je graag!

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

19 reacties

    1. Hoi Huberdiena,

      Wat vervelend om te horen! Ik hoop dat je iets aan mijn blogs over ‘slaap’ hebt, daar staan veel adviezen in.

      Groet,
      Tamara

  1. Een ding noem je niet. Het lukt mij niet om een middagdutje te doen, omdat ik dan slechter in slaapval. Heb je hier nog tips voor?

    1. Hoi Joop,

      Tips om sneller in slaap te vallen in de avond, als je ook al een middagdutje hebt gedaan bedoel je?

      Groet,
      Tamara

  2. Ik heb vaker een middagdutje nodig. Ik heb hartfalen en diabetes. Mijn hartpompfunctie werkt maar voor plusmines 65 % . Daardoor ben ik wat sneller moe dan mensen die een veel hogere hartpompfunctie hebben.

  3. Ik slaap 6,5-7,0 uur ‘s nachts. Wel altijd rond 04:00 even eruit naar toilet. ‘s Middags een half uurtje pakken? Heerlijk.

  4. Hoi Tamara,
    Een middagdutje van 20 min wordt aangeraden, maar tel je daar de tijd dat het duurt om in slaap te vallen bij? Stel dat het vaak 10 min duurt, zet je de wakker dan op 30 minuten?

  5. Gezonde slaap begint bij een gezonde dag. Voldoende adempauzes en afwisseling in je dagelijkse bezigheden maken dat je snachts makkelijker in slaap valt.
    En ik heb gemerkt dat ik slechter slaap als ik het net iets te koud of te warm heb. Ik regel dat nu met 1 of 2 dunne wollen dekentjes op mijn dunne dekbed.

  6. Ik ben opgegroeid op een boerderij en op m’n 17e begonnen met een middagdutje. Iedere ochtend om 5 uur opstaan ‘s avonds 10.00 uur naar bed, een middagdutje beviel prima. Mede omdat mijn ouders ook een middagdutje meepakten. Nadat ik op kantoor ging werken verviel het middagdutje, maar soms pakte ik in het weekend nog wel een kort middagdutje mee. Sinds mijn pensionering in 2012 doe ik af en toe een middagdutje wanneer ik ‘s nachts een keer slecht heb geslapen.

  7. Hoi
    Als ik een middagdutje doe voel ik me naderhand slecht, ik heb dan een gevoel alsof ik een oud en lui persoon ben…soort schuldgevoel eigenlijk.

    1. Hoi Jana,

      Je lichaam geeft aan wat je nodig hebt, en luisteren naar je lichaam hoef je je echt niet schuldig om te voelen!

      Groet,
      Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!