fbpx

Wat ontspanning doet voor je weerstand

Wist je dat je jouw immuunsysteem kunt helpen door voldoende te ontspannen en stress zoveel mogelijk te vermijden? De maatschappij van tegenwoordig vraagt veel van je en we zijn constant hard aan het werk, aan het studeren, sporten en iets aan het bereiken. Een beetje stress ervaren is niet erg, maar chronische stress is slecht voor jou en je weerstand!

Ontspan je

Stress verslechtert het immuunsysteem en verhoogt het risico op o.a. depressie en hart- en infectieziekten. Het stresshormoon cortisol zorgt voor de vecht- of vluchtreactie, een overlevingsmethode bij stress die stamt uit de oertijd. Wanneer je aangevallen wordt door een dier wil je snel vluchten zonder te lang nadenken. Alle functies die niet belangrijk zijn voor deze reactie worden tijdelijk op de tweede plek gezet, ook het functioneren van het immuunsysteem. En dat wil je natuurlijk niet! Ook dit zijn gevolgen van (chronische/langdurige) stress:

  • Je lichaam is minder gevoelig voor het regel-effect van cortisol op ontstekingsreacties.
  • Ontstekingen kunnen verschillende klachten en ziektebeelden veroorzaken.
  • Het adrenalinegehalte is hoog en als gevolg hiervan kan er te weinig dopamine, serotonine en melatonine aangemaakt worden. Dit betekent dat je je minder vrolijk of gelukkig voelt en slechter slaapt.

Langdurige stress zorg voor klachten

Door langdurige stress en een verminderde weerstand ontstaan klachten. Denk bijvoorbeeld aan hoofdpijn, buikpijn of hartkloppingen. Door deze klachten ga je je misschien zorgen maken over je gezondheid of je raakt geïrriteerd over het feit dat je niet lekker in je vel zit. De stress neemt hierdoor toe en de klachten worden niet minder en soms zelfs erger. Doorbreek deze negatieve spiraal met onderstaande tips!

Tips voor meer ontspanning

  • Yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen zijn ontwikkeld om jou te helpen ontspannen. Iedereen kan het en het is goed voor ieders gezondheid!
  • Voldoende beweging maakt je hoofd leeg. Maak een wandeling, fiets een stuk of volg een sportles.
  • Lees een boek. Je focust je op één activiteit en vermindert onrust in je hoofd.
  • Kies een hobby, zoals puzzelen, in de tuin werken of knutselen. Handwerk zorgt ervoor dat je je gedachten erbij moet houden en de wereld om je heen even vergeet.
  • Kijk een film of serie. (tip: niet net voor het slapengaan en niet te lang achter elkaar)
  • Pak uit en ga naar een spa, de kapper of de schoonheidsspecialist. Geniet en verwen jezelf!

Wil jij ook een betere weerstand, gezonder, energieker en slanker worden?

Net een paar kilo minder, beter in je vel, een betere weerstand en meer rust in je lijf en hoofd.
En met behulp van goede handvatten over een paar weken je fitter voelen en er beter uitzien? Wellicht heb je (bijna) een chronische leefstijlgerelateerde aandoening? Daar help ik je graag mee. Daar heb ik het online leefstijlprogramma voor ontwikkeld. Door een gezondere leefstijl en dus een betere gezondheid wordt jouw weerstand ook beter. Waarom, vertel ik je in de extra lessen in de cursus Verbeter Je Weestand, die je nu in deze bundel er gratis bij krijgt!

Meer artikelen

ontspanning afvallen
Waarom helpt ontspanning bij het afvallen?

Wist je dat te veel stress een risico vormt voor je gezondheid? Met mijn patiënten bespreek ik steeds vaker hoe belangrijk het is dat ze ontspannen en stress verminderen. Dit is namelijk heel belangrijk als je overgewicht hebt en wilt afvallen. Maar waarom is dat zo?

middagdutje
Is een powernap/middagdutje goed?

Je hebt een lange week achter de rug en de wekker ging vandaag weer ontzettend vroeg. Rond het middaguur begin je een beetje moe te worden en zou je eigenlijk het liefste even willen slapen. Tijd voor een middagdutje! Maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid en ritme?

4 reacties

    1. Goedenavond Carla,

      Ontspanning is een van de dingen die helpen om beter te slapen. Als uw man niet goed kan lopen, zou hij bijvoorbeeld:
      • Een boek kunnen lezen;
      • Meditatie en ademhalingsoefeningen kunnen doen;
      • Een (zittende) hobby, zoals puzzelen;

      Eigenlijk alles waar uw man van ontspant, kan helpen bij een betere nachtrust. Misschien kunnen een van deze tips ook helpen: https://doktertamara.nl/leefstijl/de-10-beste-adviezen-voor-mensen-die-slecht-slapen/.

      Ik hoop hiermee een beetje te hebben geholpen. Geniet van een fijne avond!

      Groet,
      Tamara

  1. Hallo Tamara,
    Grappige foto, jij in een bijna ontspannen lotushouding.
    Wist je dat een goede ademhalingstechniek ook bijdraagt aan stress- vermindering.
    Evenzo koud afdouchen, ik wil het nog maar eens gezegd hebben. Op dit moment zijn we aan het ont stressen in het Zwarte Woud. Beetje fietsen, beetje diep ademen ( zeer gezonde lucht hier) en zo nu en dan een lekkere duik in zo’n koud meer. Heerlijk.
    Geniet ( zoveel mogelijk) van het leven.

    Vriendelijk groeten, ook aan de rest van het team.

    Jullie plaag geest Wim Kuijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

koken met het seizoen mee herfst
Koken met de seizoenen mee – herfst

Pompoen en paddenstoelen zijn natuurlijk dé ultieme herfstgroenten, maar er zijn nog veel meer lekkere groenten die deze periode van het jaar in het seizoen zijn. En daarom hebben we de seizoensgroenten van de herfst voor je op een rijtje gezet met een aantal lekkere recepten daarbij!