Hoeveel zout is gezond?

Zout – een alledaags ingrediënt dat in vrijwel elke keuken te vinden is. In deze blog duiken we dieper in de wereld van zout, van zijn oorsprong tot zijn rol in onze dagelijkse voeding, en bieden we inzicht in hoe we het op een gezonde manier voldoende zout kunnen consumeren, maar niet teveel binnenkrijgen.

 

Wat is zout en waarom hebben we het nodig?

Zout, chemisch bekend als natriumchloride (NaCl), is een mineraal dat van nature voorkomt in de aarde en in zeewater. Het is niet alleen de smaakmaker die onze gerechten opfleurt, maar het speelt ook een cruciale rol in het lichaam. Natrium, een van de componenten van zout, helpt bij het reguleren van de vochtbalans en draagt bij aan het functioneren van zenuwen en spieren. Dit is een onderdeel van onze elektrolytenbalans in het lichaam. Chloride, de andere component, is essentieel voor de productie van maagzuur, wat op zijn beurt de spijsvertering ondersteunt.

 

Hoeveel zout minimaal?

Het bepalen van de exacte hoeveelheid zout die je nodig hebt, is lastig. Dit hangt namelijk af van hoeveel zout je verliest door te plassen of transpireren en hoe actief je bent. In Nederland is er geen specifieke aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor zout of natrium. Wel wordt vanuit de Gezondheidsraad aangeraden om een maximale inname van 6 gram zout per dag aan te houden. Buitenlandse organisaties, zoals het Amerikaanse National Academy of Sciences, Engineering, and Medicine (NASEM), adviseren een adequate inname van 1,5 gram natrium per dag voor volwassenen, wat gelijk staat aan 3,75 gram zout. Dit is voldoende om de verloren zouten via urine en zweet weer aan te vullen. Voor kinderen zijn deze hoeveelheden lager. Deze richtlijnen gelden echter niet voor mensen die veel zweten door extreme omstandigheden, zoals wedstrijdsporters of mensen die in zeer warme omgevingen werken. Omdat het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander meestal al te veel zout bevat, is extra zout innemen vaak niet nodig, zelfs niet als je veel zweet.

 

Bronnen van zout

Zout is te vinden in verschillende voedingsmiddelen, zowel natuurlijk als toegevoegd. Bewerkte voedingsmiddelen, zoals soepen, snacks en kant-en-klaarmaaltijden, bevatten vaak grote hoeveelheden toegevoegd zout. Daarnaast komt zout voor in veel gebruikte producten zoals kaas, vlees en brood.

Tips voor beperken van zout

Het beheren van de hoeveel zout je binnenkrijgt kan een uitdaging zijn, maar het is zeker haalbaar; door vaak vers te eten en weinig voorverpakte producten te kiezen. Kook thuis met verse kruiden en specerijen om smaak toe te voegen zonder zout te gebruiken. Lees voedseletiketten zorgvuldig en vermijd voedingsmiddelen met een grote hoeveelheid zout; je kunt dit makkelijk doen door bijvoorbeeld twee producten met elkaar te vergelijken. Beperk ook het toevoegen van zout aan bereide gerechten en geniet van de natuurlijke smaken van voedsel. Je went makkelijk aan hoeveelheden zout maar afbouwen is ook zeker mogelijk. Het volledig schrappen van al het zout uit je voeding is niet aan te raden, maar ook niet haalbaar. Alleen wanneer er sprake is van een verminderde nierfunctie, een verhoogde bloeddruk (hypertensie), het vasthouden van vocht (oedeem), hartfalen of bij zwangerschap kan een zoutarm dieet voorgeschreven worden.


Lees hier mijn andere blog over zout: https://doktertamara.nl/hoeveel-zout-per-dag 



Bron:https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout-en-natrium.aspx#blokhoeveel-zout-heb-je-per-dag-nodig 

Meer artikelen

Gecombineerde Leefstijl Interventie

Wil jij weten hoe je gecombineerde leefstijlinterventie jou kan helpen bij prediabetes, diabetes type 2 en andere chronische aandoeningen? In mijn online leefstijlprogramma vertel ik je hier alles over!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *